Wellbeing is de toekomst volgens Li Edelkoort

Op een businesstrip naar Dubai brachten haar collega’s al hun vrije tijd door in de Hammam, in plaats van te gaan shoppen.  Dit triggerde het creatieve denkproces in het hoofd van Li Edelkoort, trend forecaster, en spreker op de Masterclass Wellbeing.

Li Edelkoort is geliefd onder ontwerpers, (interieur)architecten, fashion- en fooddesigners en cosmeticaproducenten. Maar ook Coca-Cola, Nissan en Siemens behoren tot haar clientèle. Jaarlijks brengt zij een boek uit met haar kijk op de toekomstige trends op kleur en stijlgebied en geeft zij seminars. Tijdens deze Masterclass ging zij in op het begrip wellbeing dat volgens haar de komende jaren een steeds grotere rol gaat spelen in de samenleving.

Wellbeing is iets anders dan wellness

Daar waar wellness vooral gaat over het lichaam (en de geest) gaat wellbeing verder. Het gaat om de essentie van het leven, vertaald naar producten en het gebruik hiervan: Het gebruik van verschillende soorten oliën en zouten, verse en biologisch ingrediënten voor het bereiden van voedsel. We zullen bewuster bezig zijn met de bereiding van ons voedsel. Modderbaden, body treatments, handdoeken van de zachtste materialen, tandpasta die je zelf moet mengen, kleding waar we ons in kunnen nestelen. Oftewel, van het kleine iets groots maken. En dit alles met respect voor de natuur.

De reden voor deze beweging richting wellbeing is volgens Edelkoort tweeledig. Het aantal natuurrampen, alleen al het afgelopen jaar, ligt veel hoger dan voorheen. Volgens Edelkoort is dit de schreeuw van de aarde om eerbiediger met haar om te gaan. Daarnaast is het aantal mensen dat aan depressies lijdt enorm. We zijn onszelf kwijtgeraakt en gaan dat nu hervinden door meer ‘te dalen in ons lichaam’, meer innerlijke rust te creëren. Wellbeing is geen trend die over zal waaien, maar een een nieuw tijdperk dat aanbreekt.

De doorvertaling van het wellbeing gevoel  in materialen, kleuren, design en textuur laat Edelkoort tijdens de Masterclass zien aan de hand van een aantal thema’s:  kalk, zand, rots, aarde, wortel, water, kristal, goud en vulkaan. Dessins, textuur en vorm zullen afgeleid zijn van deze natuurlijke materialen. Het kleurenpalet dat wij om ons heen zien in producten en kleding zal veranderen doordat de verf uit natuurlijke bronnen wordt gehaald zoals bloemen, planten en kruiden. De twee woorden die vaak terugkeren in het verhaal van Edelkoort zijn: archaïsch en futuristisch. Voor designers in mode en interieur geeft dit een duidelijke leidraad en inspiratie.

Ook ondernemers kunnen met deze informatie hun voordeel doen en zich hierdoor laten inspireren. Wat kan ik aanpassen aan mijn product of dienst waardoor de consument  dit bewuster beleefd? Verzekeringsmaatschappijen kunnen  mensen bewust maken hoe belangrijk wellbeing voor hen is;  hierdoor leeft men een gezonder leven en zijn de verzekeraars minder geld kwijt aan vergoedingen. Verpakkingen kunnen gemaakt worden van natuurlijk materiaal  met een eenvoudig, maar mooi design, waar de consument door wordt geprikkeld en hierdoor het product bewuster  zal ‘beleven’. Volgens Edelkoort is het devies bij het produceren van artikelen ‘minder maken, beter prepareren’.

Het welzijn toerisme groeit al enorm en dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Voedsel zal bereid worden in potten en pannen van aardse materialen, vloertegels worden groter en aardser. Baden en slapen wordt meer en meer een ritueel en steeds belangrijker. Het wordt voor merken in het algemeen heel belangrijk dat de consument weet waar de oorsprong ligt. Dit zijn allemaal zaken die met wellbeing te maken hebben. Doe hier uw voordeel me.

Bron: The Happy Herald, 2010

 

© LivingWell